ReflectLeer: Meerwaarde Ris+K

Tekst bij video

Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Leen (Coördinator ckg De Schommel)

Ik vind de overlegmomenten die georganiseerd worden met de verschillende scholen en de welzijnspartners wel fijn, dat die uitwisseling er kan zijn op een ander niveau. Als je in het reguliere programma zit, word je wel een beetje bekeken als een expert en daar blijft het vanop een afstand.

Terwijl nu iedereen heel open is, ik vind dat voor mij heel interessant om te zien: "Ah ja, zo kijken scholen er tegenaan, zo gaat het." Want ja, ik kom in heel veel scholen, maar ik ben geen leerkracht. Ik vind het dan wel altijd heel verrijkend om te horen hoe zij het ervaren. Ik denk dat het voor scholen ook fijn is om op die momenten of tijdens een begeleiding iemand te hebben waarop ze kunnen terugvallen en te kunnen afchecken: "Wij zijn er op die manier mee bezig, hoe denk jij daarover? Is dat oké hoe we het doen?"

Dus ik denk dat die wisselwerking heel fijn is voor beide partijen en dat de kloof ook minder groot is. We zeggen vaak tegen scholen, als een begeleiding bij STOP 4 7 afrondt, bel ons maar als je een vraag hebt. Wij verdwijnen niet van de aardbol. Maar de kloof blijft groot, terwijl bij Ris+K heb ik het gevoel dat ze al wat sneller de telefoon nemen, en dat vind ik wel heel fijn dat scholen het gevoel hebben dat dat kan. Het is niet erg om snel even te bellen, ook al zitten we niet in een traject, of zijn we niet met STOP 4 7 bezig.

Het is dus echt die laagdrempelige manier om met mekaar in contact te komen en expertise uit te wisselen, dat is wat je hiermee zegt?

Ja, en ook bij scholen onderling merk ik tijdens de overlegmomenten dat er heel vaak gezegd wordt: “Ah, jullie doen dat zo, dat is wel interessant.” Zoals Karin tijdens het overleg zei: “Bel anders ook eens onderling”. Dat valt ook op, vind ik, dat scholen zich hier meer en beter in vinden en minder op hun eilandjes blijven zitten.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.